Beschermingsbewind en budgetbeheer
Als professioneel kantoor helpen wij u om weer grip te krijgen op uw financiële situatie. Wij streven ernaar om u, indien mogelijk, opnieuw financieel zelfredzaam te maken.
Apol budget & bewind levert:
Er zijn vele situaties denkbaar waarin het even niet zo goed kan gaan met uw financiën.
Iedereen kan door allerlei omstandigheden (tijdelijk) in de problemen komen.
Het is van groot belang om in die gevallen, als u ziet dat het mis dreigt te gaan, op tijd hulp te vragen. Dat is griezelig, de drempel is misschien hoog. U wilt niet dat iedereen weet dat u hier moeite mee hebt. Toch is hulp zoeken, zeker in een vroeg stadium, het beste om te doen.
Graag willen we u helpen om de situatie weer de baas te worden. Samen gaan we de beste aanpak kiezen om uw financiën weer op orde te krijgen. We bekijken hoe lang dit kan gaan duren, wat u zelf kunt doen en wat wij voor u kunnen doen.
Wij kunnen helpen door middel van budgetbeheer of via beschermingsbewind. Welke optie voor u het beste is, gaan we bekijken in een persoonlijk, vrijblijvend, gesprek bij u thuis of bij een hulpverlenende instantie.
Onderbewindstelling is een maatregel die een rechter kan nemen ten behoeve van een meerderjarige die door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet goed voor zijn belangen van vermogensrechtelijke aard kan behartigen. De maatregel houdt in dat de rechter iemand als bewindvoerder over het vermogen van de persoon aanstelt.
De belangrijkste taak van een bewindvoerder is het beheren en beschermen van het vermogen van een cliënt. De bewindvoerder stelt een budgetplan op aan de hand van de inkomsten en de vaste lasten. Als er meer wordt uitgegeven dan er in komt onderzoekt de bewindvoerder wat er moet gebeuren om het budget sluitend te krijgen. Dit gebeurt in overleg met de u, maar de bewindvoerder heeft hierin de verantwoordelijkheid.
De normale werkzaamheden van een bewindvoerder zijn:
Niet tot de normale werkzaamheden behoren:
Onder budgetbeheer wordt in Nederland in de maatschappelijke hulpverlening verstaan dat het inkomen van iemand tegen betaling door een onafhankelijke derde wordt beheerd. Budgetbeheer wordt vaak uitgebreid met budgetcoaching.
Mensen die door omstandigheden niet zelf voor een goede financiële huishouding kunnen zorgen kunnen zich bij ons aanmelden voor budgetbeheer. Het inkomen komt binnen bij de budgetbeheerder. Deze zorgt voor de betaling van vaste lasten en, afhankelijk van de zwaarte van het budgetbeheer, binnenkomende rekeningen. Dit wordt tevoren vastgelegd in een budgetplan. De cliënt krijgt een afgesproken bedrag per week of per maand als leefgeld. Voor betalingen die niet iedere maand plaatsvinden wordt een bedrag gereserveerd tot de betreffende betaling moet plaatsvinden. Ook kan een bedrag worden gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.
Let op: Budgetbeheer moet voorkomen dat er schulden ontstaan. Wanneer u al schulden heeft, is budgetbeheer een te lichte maatregel en zullen we beschermingsbewind aanvragen.
Wij bieden twee vormen van budgetbeheer:
De taken bij beperkt budgetbeheer zijn:
Bij budgetbeheer wordt het bovenstaande takenpakket uitgebreid met:
Misschien heeft u iemand in uw omgeving die het financieel niet zelfstandig kan redden of u heeft bijvoorbeeld als ouder de financien van uw kind in beheer. U denkt erover om, samen met de betrokkene, professionele hulp te zoeken.
Het aantal werknemers met schulden groeit. Steeds meer werkgevers
raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel. Dit
uit zich in het feit dat de salarisadministratie de loonbeslagen
correct moet verwerken en contacten moet onderhouden met
deurwaarderskantoren. Wanneer de kennis op dit gebied ontbreekt,
wordt dit al snel een dagtaak.
De werknemer kan door de financiële ellende
zich ziekmelden op het werk. Daarmee worden de financiële
zorgen van de werknemer steeds meer een probleem van u als
werkgever.
Als de werknemer positief staat tegenover hulp, kunnen wij vrijblijvend
langskomen op uw bedrijf om te bepalen op welke manier wij hulp
kunnen bieden.
Tevens kunnen wij u als werkgever helpen bij het correct berekenen van de beslagvrije voet en kan er
uitleg gegeven worden over loonbeslagen, cumulatief beslag en overige vragen.
Een cliënt komt bij u met een specifieke hulpvraag. Vaak blijken
geldproblemen onderdeel te zijn van de hulpvraag. Niets geeft zoveel stress, spanningen
en psychische problemen als geld en financiële zaken. Clienten maken
de post niet meer open en beantwoorden de deurbel en de
telefoon niet meer, uit angst voor deurwaarders en incassobureaus.
Samen met uw client de post openmaken en administratie
bijhouden, is een goede eerste stap. Bij een beslaglegging op
loon, uitkering of inboedel, wordt het echter al snel een dagtaak.
Wij kunnen het financiële deel van de hulpvraag op ons nemen.
Het is voor u vervelend als ook deze maand de huur, de contributie of een andere betaling
niet (tijdig) wordt voldaan.
Aan de ene kant moet u streng zijn en incasseren,
aan de andere kant heeft u begrip voor de situatie. De zwaarste consequentie,
zoals huisuitzetting of
royement, wilt u voorkomen.
U denkt
erover om, samen met de betrokkene, professionele hulp te zoeken.
U hoeft de naam slechts te zien om te weten waar u naartoe gaat
of wie u opnieuw gaat bellen. De betrokkene is van goede wil, maar kan
simpelweg niet
betalen. De vaste lasten kunnen nauwelijks worden voldaan, waardoor
betalingsregelingen geen optie zijn. De betrokkene komt zelfstandig
niet uit de situatie.
Wij kunnen voor de betrokkene, door het ordenen van de administratie, betere keuzes in
de
betalingen, het aanvragen van de juiste inkomsten/toeslagen/kwijtscheldingen en het
doen van aangifte inkomstenbelasting, al veel verhelpen.
Mochten de schulden niet problematisch zijn,
dan kan er in overleg met u gezocht worden naar een passende
oplossing. Zodoende heeft u als
schuldeiser bereikt wat u wilde; een oplossing voor uw
opdrachtgever en daarbij ook voor de schuldenaar.
Neem vrijblijvend contact met ons op.
Hieronder staan de tarieven voor bewindvoering en budgetbeheer voor het kalenderjaar 2023.
1 persoons beschermingsbewind (exclusief BTW)
Jaar | Maand | |
---|---|---|
Standaard beloning (17 uur) | € 1245,- | € 103,75 |
Beloning in een bewind met problematische schulden (17u + 5u) | € 1611,- | € 134,25 |
Aanvangswerkzaamheden | € 586,- | |
Aanvangswerkzaamheden, indien vooraf budgetbeheer heeft plaatsgevonden | € 439,- | |
Verhuizing/verkoop/ontruiming woning | € 366,- | |
Beheer Persoongebonden Budget (PGB) | € 549,- | |
Opmaken eindrekening & verantwoording | € 220,- |
2 persoons beschermingsbewind (exclusief BTW)
Jaar | Maand | |
---|---|---|
Beide standaard (60% van 17+17 uur) | € 1493,- | € 124,42 |
Standaard + schulden (60% van 17+22 uur) | € 1713,- | € 142,75 |
Schulden + schulden (60% van 22+22 uur) | € 1932,- | € 161,- |
Aanvangswerkzaamheden | € 703,- | |
Aanvangswerkzaamheden, indien vooraf budgetbeheer heeft plaatsgevonden 2 personen | € 526,- | |
Verhuizing/verkoop/ontruiming woning | € 366,- | |
Beheer Persoongebonden Budget (PGB) | € 549,- | |
Opmaken eindrekening & verantwoording | € 264,- |
Beperkt budgetbeheer (inclusief BTW)
1 persoon | meer-persoons | |
---|---|---|
Eenmalige intake | € 50,00 | € 60,00 |
Maandtarief | € 69,00 | € 83,00 |
Extra werkzaamheden * | € 75,00 | € 75,00 |
Budgetbeheer (inclusief BTW)
1 persoon | meer-persoons | |
---|---|---|
Eenmalige intake | € 50,00 | € 60,00 |
Maandtarief | € 65,00 | € 78,00 |
Extra werkzaamheden * | € 75,00 | € 75,00 |
* Op uw verzoek kunnen wij op uurbasis extra werkzaamheden verrichten.
Bij bewindvoering moet de sociale dienst bijzondere bijstand voor de kosten bewind verstrekken wanneer de betrokkene volgens de regels van de sociale dienst over onvoldoende draagkracht beschikt. Voorwaarde is wel dat de kantonrechter de beloning van de bewindvoerder heeft vastgesteld, dan wel dat de bewindvoerder zijn kosten onderbouwd.
Bij budgetbeheer is voor de maandelijkse kosten alleen bijzondere bijstand mogelijk indien het budgetbeheer volgens de sociale dienst noodzakelijk is. Dit verschilt echter per gemeente.
Is er wel voldoende draagkracht, dan dient men de kosten zelf te betalen.
Apol Budget & Bewind is in 2013 opgericht door Louisa Apol.
Zij is erkend professioneel beschermingsbewindvoerder en
voldoet jaarlijks aan alle gestelde kwaliteitseisen van zowel de
Rechtbank als branchevereniging NBBI.
Wij leveren de kwaliteit die nodig is om de werkzaamheden goed en adequaat uit te voeren.
Wij zijn lid van de branchevereniging NBBI.
Van | Tot | |
---|---|---|
2000 | 2004 | Opleiding HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening afgerond |
2005 | 2008 | Belastingdienst Toeslagen en Inkomstenbelasting |
2008 | 2011 | Achmea pensioenverzekeren |
2011 | 2011 | Post HBO opleiding beschermingsbewindvoerder / financiële zorgverlener |
2011 | 2012 | Beschermingsbewindvoerder (loondienst) |
2013 | heden | Beschermingsbewindvoerder Apol Budget & Bewind |
Om de kwaliteit van het kantoor te waarborgen wordt jaarlijks
bijscholing in het kader van de Permanentie Educatie (PE) gevolgd.
Deze brede kennisachtergrond, ervaring en netwerk worden volop ingezet om mensen te ondersteunen en
hun financiën terug op de rails te krijgen.
Apol Budget & Bewind is een professionele financiële dienstverlener. We helpen onze klanten grip te krijgen en houden op hun financiële situatie. Centraal in ons handelen staat een professionele houding, verantwoordelijkheid, creativiteit, passie voor het werk, betrokkenheid en oprechtheid.
Iedereen heeft recht op kwaliteit van leven. We geloven dat we onze klanten het best bedienen door hen financieël zelfredzaam te maken, danwel langdurig financieël te ontzorgen.
Iedere situatie is uniek. Afhankelijk van persoonlijke omstandigheden en situatie zal er gekeken worden welke stappen er gezet gaan worden om u de rust en de ruimte te geven om uw leven te kunnen leiden.
In eerste instantie zult u zoveel mogelijk werk uit handen worden genomen op financieel gebied. Zodra de begroting op orde is, bekijken we wat u zelf weer zou kunnen en willen doen. Dat doen we met een persoonlijk stappenplan, waarbij ook eventuele schulden worden aangepakt.
Samen proberen we u weer financieel zelfredzaam te maken. Wanneer zelfredzaamheid niet
mogelijk of ongewenst is, kunt u blijven vertrouwen op onze
dienstverlening.
Ons kantoor werkt goed samen met andere hulpverlenende instanties, gemeenten, woningbouwverenigingen, banken en nutsbedrijven.
Bij ons bent u geen nummer. Wij hebben een persoonlijke benadering en laten iedereen in zijn/haar waarde. Maatwerk, respect, wederzijds vertrouwen en duidelijkheid staan bij ons voorop. Af en toe een gezonde dosis humor mag ook zeker niet ontbreken.
Neem contact met ons op!
Bereikbaar op dinsdag t/m vrijdag tussen 9:30 en 11:30 uur.
Uw e-mail wordt in de regel binnen 2 werkdagen beantwoord.
Apol Budget en Bewind
Postbus 8053
9702 KB Groningen
In 2024 zijn wij gesloten op | |
---|---|
01-01 | Nieuwjaarsdag |
29-03 | Goede vrijdag |
27-04 | Koningsdag |
05-05 | Bevrijdingsdag |
09-05 | Hemelvaartsdag |
10-05 | Dag na Hemelvaartsdag |
20-05 | Tweede Pinksterdag |
28-08 | Gronings Ontzet |
21-12 / 05-01 |
Kerstvakantie |